Veel volk op toespraak Bart De Wever in Zonnebeke op 1 februari 2011

Op 20 september 2011

Dinsdag 1 februari 2011 was een spannende dag voor het N-VA-bestuur van het Arrondissement Ieper: komt hij of komt hij niet … ? Eén jaar tevoren hadden we namelijk een spreekavond met Bart De Wever kunnen vastleggen, dus lang vóór de verkiezingen van 13 juni 2010.

Intussen is de N-VA de grootste partij van het land en speelt ze een belangrijke rol in de aanslepende regeringsonderhandelingen. Toen het bericht kwam dat onze nationale voorzitter net die namiddag bij de koning verwacht werd, groeiden onze twijfels of hij wel in Zonnebeke zou geraken. Rond de middag kreeg onze burgemeester Dirk Cardoen dan toch het verlossende telefoontje met de mededeling dat Bart De Wever na zijn bezoek aan de koning rechtstreeks naar Zonnebeke zou komen.

850 AANWEZIGEN
Om 19 uur kwamen de eerste toehoorders al de zaal binnen en tegen 20 uur zat de grote zaal quasi barstensvol. Ongeveer 850 mensen woonden immers de spreekavond bij. De aard van hun vragen liep sterk uiteen, maar De Wever luisterde, noteerde en beantwoordde alle vragen. Waar het kon, gaf Bart zijn ongezouten mening, dan weer hield hij rekening met de huidige politieke toestand en was hij wat voorzichtiger in zijn uitspraken, maar de humoristische noot was nooit ver te zoeken.

Achteraf nam Bart nog ruim de tijd voor een babbel en een fotoshoot met ieder die dat wenste. Nadien kaartten enkele leden van het arrondissementeel bestuur en N-VA-burgemeester Dirk Cardoen samen met Bart nog na tijdens het verorberen van een lekkere steak met frietjes.

Hoe waardevol vond je dit artikel?